地球とお財布にやさしいNo Car田舎Life

2018年12月28日金曜日

室生寺 Murouji


11月22日に室生寺へ行って来ました。
紅葉がみごろでとてもきれいでした。


 ちょうど期間中だったので、金堂の仏像を特別拝観できました。
 千年以上前に造られた仏様たちは、どなたも圧倒的な素晴らしさでした。

近鉄室生口大野駅より 約7km。駅からのバスは一時間に約一本。
平日の早朝に行けたので、人もあまり多くなくてゆっくり歩けました。職員の方にお聞きしたら、紅葉の時季は10時から昼過ぎまでは混むけれど、それを避ければマシということでした。

奥の院まで行きましたが、階段に手すりのない部分もあり命がけでした。足に自信がないときはパスした方が良いと思いました。


帰り道大野寺の磨崖仏も見に行きました。


 こちらは公道から見られるので無料で楽しめます。


岩に掘られた仏様↓


昔の人のガーデンデザインのスケールに感動しっぱなしの一日でした。

On November 22, I visited Murouji to enjoy autumn leaves.
Accidentally, Buddhist statues including the designated national treasures were on display.  They were breathtakingly beautiful.  It's had to believe that they were made more that a thousand years ago.  

Murouji is 7km away from Murouguchi-Oono station of Kintesu railway.  The public bus runs between the station and Murouji once an hour.

On my way back to the station, I stopped at Oonodera to see the buddha statue carved on the rock.  It can be seen from the public street without paying  admission fee.

The long-term perspective of the ancient garden designers is just astonishing!