地球とお財布にやさしいNo Car田舎Life

2017年12月23日土曜日

New year's ornaments of rice straws しめ縄づくり


ご近所の農家の方のお宅で、しめ縄づくりを教えていただきました。
わらの収穫から参加させてもらえて大感激でした。

I was so lucky to be taught how to make the new year's ornament with rice straws by my neighbor lady.  She let me help her harvest straw, too.


 


しめ縄に使うワラは収穫直後にすばやく丁寧に干してから日に焼けない場所に保管し、葉や色の悪い茎をとりのぞき、縄にする直前に大きな木槌のような道具で叩いてしなり易くしてから綯っていきます。お正月に見慣れた、はんなり緑の茎が入ったきれいなワラは、とても丁寧なお仕事の賜物でした。

この写真のようなもの(プロの製品はもっときれいです!)を前もって作っておき、出荷直前にウラジロ、橙などのお飾りをつけるそうです。

すがすがしいお正月に不可欠のお飾りは、丹誠込めたお米作りと手仕事があってこそなんだ、と当たり前のことにようやく気がつきました。
 農家の方は、私たちの命を支えておられるだけでなく文化も支えておられます。
ものすごいと思います!

The beautiful straws used in the ornaments came from all the elaborate work of the farmers.  After harvesting the straws, they dry them in the sun for a short time, store them in shade, eliminate leaves and dark-colored stems, pound them with a wooden hammer, and finally, make them into ropes.

The straw crafts like this photo will be decorated with green leaves, oranges, and paper and are sent to the stores.

The farmers support not only our lives, but also our culture.
I can never thank them enough.


 お飾りをつけたら、こんな立派になりました。
 Here's how they look after adding the decorations.